I N S P I R A T I O N
Cik Ayii
Follow


Selamat Datang ke Blog Inspirasi

Tiada apa yang dapat di lalui dalam kehidupan ini tanpa kesukaran:) chill yeahh .. bwee


 Online Users


Instagram



Shoutbox



© I N S P I R A T I O N
Ideas : Step to forget 'someone'
Friday 17 June 2016 | 0 Comments



Assalamualaikum , 

Baru-baru ni ada dalam kawan kawan Cik Ayii putus cinta . Cik Ayii tak tahu nak pujuk macam mana .Idea ni Cik Ayii pernah buat suatu masa dahulu dan sangat berkesan sebenarnya . Cik Ayii nak kongsi dengan kawan-kawan Cik Ayii dekat sini juga . Bolehkan ? Dan ini cuma pendapat Cik Ayii . Selebihnya , mohonlah pada Allah agar lembutkan hati kita dan beri kekuatan kepada kita . In sha Allah .  

1.

First sekali, Delete handphone number dia. DELETE SEKARANG! Delete semua nombor dia. 


Kenapa nak delete number dia ? 
Sebab nanti korang sengaja pergi tertekan , sengaja tekan number dia . Kadang kadang tu memang tak ingin nak tekan tapi henfon tu benggong dail number dia . Haaa . Bila dah korang dah tak save contact dia , dah tentu korang perlu dail number dia . 

2.

Removed and block his FB account now! Twitter ! Instagram ! All apps that had connected with him/her .

Bukan apa nanti korang tiba tiba radang hulu hati tengok dia post lalu dekat timeline korang . Hahaha . Chill okay !

3.

Stop visiting his blog, his wall, his pages, his sites, he’s depan rumah, he’s jalan, he’s lepaks place, STOP IT!

Ini u alls kena berhenti . Tak perlu semua ni dan sia sia . Untuk apa nak baca tentang hidup mati dia ? Melainkan terserempak , itu cerita lain . Ini yang disengajakan , untuk apa ? U alls nak tahu sangat dia sakit ke sihat ke ada gelpreng baru ke ada boypreng baru ke dah hijrah ke ... No needs . 

4.

Stop asking about him, ni asal jumpa kawan dia je, “Eh dia apa khabar? dah ada orang baru ke?” STOP IT!

HAHAHA . Bukan apa , nanti terngumpat rahsia antara kau dengan dia nanti . Dapat percuma dosa . 

5.

Delete email contacts dia, dan buang semua email-email lalu, ecards, atau cara berhubung dengannya.

Sebab satu hari nanti , bila kau gatal tengok email kau sendiri . Tak pedih ulu hati teringat kisah lama . 

6.

Stop calling, stop smsing, stop contacting dia …no last call, stop everything for good! Kalau boleh, buang apa-apa saja yang boleh mengingatkan dia ! Delete lagu-lagu dan movie cd’s yang dia suka. Apa saja pemberiannya yang boleh you mengenangkan kisah lalu, jangan bagi balik kat dia, tetapi BUANG!

Bila kau kemas kemas tu , tak ada kau rasa penyesalan , tertanya kenapa putus dulu . Kisah lama tak payah kenang.

Okay,

7.

 Yang terakhir sekali adalah MEMAAFKAN DIA. From your heart dengan tulus dan ihklas, maafkan dia… biarlah dia pernah menjahati kita, pernah curang dan menghancurkan hati kita, it’s okay itu antara dia dan Tuhan, yang penting… dengan memaafkan dia, kita sudah terlepas darinya. Selagi kita menyimpan marah dan berdendam selagi itulah kita tidak akan dapat melupakannya.





Ini semua pendapat Cik Ayii . 
Bagi Cik Ayii , jodoh itu rahsia . Manusia sekarang terlalu taksub dengan jodoh sedangkan mereka tahu ajal maut serta rezeki juga rahsia . In sha Allah . Jika ada jodoh dengan dia , Allah akan pertemukan semula dengan cara baik , waktu yang baik dan keadaan yang baik . Jangan letakkan cinta manusia itu yang pertama , pasti engkau sendiri akan bosan . Jadikan cinta pertama itu Allah , pasti engkau juga memiliki cinta daripada sesiapa yang mencintaiNya . Berusaha , Berdoa dan Tawakal pada Allah . Impian sentiasa bersamamu . 

Abah & Mak selalu pesan , " Biarkan apa orang buat dekat kita , kata tentang kita . Ada hikmah kenapa semua ni jadi . Sabar dan sabar . Lembutkan hati tu maafkan orang lain . "